Afbeelding van WhatsApp-fraude. Bron: NOS.nl

Connect Asia Data learn, and optimize business database management.
Post Reply
Bappy11

Afbeelding van WhatsApp-fraude. Bron: NOS.nl

Post by Bappy11 »

Oplichters maken gebruik van wat jij deelt
Hoe meer we online delen, hoe meer fraudeurs over ons kunnen leren. Ook hierin worden deze oplichters steeds beter. Ze bekijken met wie je bevriend bent, waar je woont, hoe sterk de band is met je familie, hoe je communiceert en ga zo maar door.

Dus eigenlijk: hoe meer je van jezelf openbaar op internet deelt, hoe makkelijker jouw vrienden en familie te misleiden zijn. Heb je op Twitter gezet dat je autopech hebt? Dan kan in een appje naar je ouders gevraagd worden om een rekening van de garage voor te schieten. Ja, zo ver gaat het.

Gekaapt account
Maar tegenwoordig gaan fraudeurs nog een stapje verder. Het is namelijk al mogelijk om rechtstreeks industry email list vanaf iemands huidige nummer berichten te sturen. Hierbij kapen ze je hele WhatsApp-account en gaat het gesprek dus gewoon door in de bestaande chat.

Dit maakte onder andere dochter Barbera Planken mee. “Het leek net een echt bericht van mijn vader, het nummer klopte”, zegt ze. “Toen ik naar boven scrolde, zag ik alle voorgaande berichten die hij me had gestuurd.”
Post Reply